Articles d'actualitat de la UIT-QI




Articles d'actualitat sobre Ucraïna



NI OPRESSIÓ PATRIARCAL NI COLONIAL: TOTES AMB PALESTINA! PER UN MOVIMENT FEMINISTA ANTIIMPERIALISTA I INTERNACIONALISTA!



Esteu aqui : Portada » Temes » Dona

Prou violacions!

La revolució serà feminista o no serà, també a l’Índia

Carme Álvarez, 14 de gener de 2013




L’Índia ha viscut una revolta
contra la violència patriarcal que
s’exerceix contra les dones, la
impunitat amb què són
agredides sexualment i el tracte
discriminatori que pateixen des
que neixen i al llarg de la seva
vida.

I és que a l’Índia es relacionen les
diferents discriminacions, per raó de
casta, ètnia, classe social, edat,
sexe i discapacitat, però les dones
s’enfronten a l’opressió patriarcal a
mans de tots els homes inclosos els
de la seva pròpia casta. El feticidi
de les fèmines (avortament selectiu
de les dones malgrat una llei de
1996 que prohibeix les ecografies per
saber el sexe del fetus) ; la venda
de les menors per a la prostitució o
casament; la manca de sanitat i
d’educació públiques i gratuïtes
principalment per a les dones i
l’esclavatge en l’àmbit domèstic ens
dóna un panorama d’una societat
que relega les dones al lloc de la
societat amb més opressió i
explotació. L’Índia és un dels pocs
països del món on el nombre
d’homes és superior al de dones.

El model actual de
desenvolupament en l’Índia ha
donat lloc a enormes dificultats per
a la gent més pobra i ha produït
beneficis només per a uns poc i
s’acompanya d’una gran crisi
agrària que ha afectat a les vides
de les dones rurals i les criatures.
Pel que fa a les zones urbanes i
industrials les dones s’han
incorporat a la producció malgrat
que els llocs de treball creats són
majoritàriament pels homes.

El patriarcat imperant en aquesta
societat no accepta la incorporació
de les dones a la vida laboral fora
de l’àmbit domèstic. Les dones
treballadores i les que
s’independitzen, estudien i surten
soles endavant reben
maltractament amb total impunitat
per als agressors. Un tracte vexatori
a nivell social i el freqüent
assetjament sexual en els llocs de
treball. També ha canviat el tracte
cap a les dones en l’àmbit familiar
amb el pas de les grans famílies cap
a les famílies nuclears.

Uns exemples: està mal vist per
la població l’ús d’anticonceptius tant
els preservatius com les píndoles i
les dones que denuncien violacions
tenen una forta pressió social.
Malgrat que l’any 2003 una llei va
prohibir l’acarament entre víctima
sexual i agressor sexual, les dones
freqüentment encara avui han de
demostrar, mitjançant una prova
tàctil vaginal, que no són
llicencioses quan denuncien les
violacions davant la policia, metges
i jutges. La humiliant prova mèdica
policial a què s’ha de sotmetre es
continua explicant en alguns llibres
de medicina i es practica en molts
casos.

Aquestes revoltes han de donar
força a les dones de l’Índia per lluitar
per la revolució sexual i per la seva
emancipació al mateix temps que
la lluita del poble contra l’explotació
i el patriarcat.

Ressenyes:

Associació de Dones
Treballadores per compte propi
SEWA

SEWA és un sindicat registrat el 1972
on s’organitzen dones pobres,
treballadores per compte propi. Són
dones que es guanyen la vida a través
dels seus propis negocis o de treballs
petits. Dones que no tenen accés a una
feina assalariada regular amb
prestacions socials com els
treballadors del sector organitzat i són
.la força laboral més desprotegida del
país. El sector informal del país
constitueix el 93% de la força laboral i
el 94% de la mà d’obra femenina està
en aquest sector informal. No obstant
això, el seu treball no es compta i per
tant segueix sent invisible.

Dalit Manila Samiti

Associació de les dones dalit que
són les més pobres de totes les castes Les feministes Dalit classifiquen la
triple opressió de les dones dalit.
Dalit oprimides per les castes
superiors; agricultores sotmeses
a l’opressió de classe,
principalment a mans dels
terratinents de castes superiors i
dones que enfronten l’opressió patriarcal
a mans de tots els homes,
inclosos els de les seves pròpies
castes.

El Moviment Chipko

Crida l’Índia per salvar els seus
boscos. Inspirades en la història
d’una jove índia que va morir per
salvar els seus boscos un grup de
dones rurals majoritàriament en la
dècada de 1970 van llançar
espectaculars moviments de protesta
a l’Índia. Per a les dones
rurals, salvar el medi ambient és
crucial per a la supervivència
econòmica. Com a recol•lectores
d’aliments primaris, combustibles
i aigua, les dones tenen un gran
interès a revertir la desforestació,
la desertificació i la contaminació
de l’aigua.

La lluita de resistència de les
dones en l’Índia per Shoma Sen,
professora associada de la
Universitat de Nagpur: “… En
estats como Jammu i Cachemira,
les dones s’han adonat que el
patró de desenvolupament en
l’Índia és desigual i n’hi ha zones
que seran explotades pel seus recursos
minerals i energètics, per
al turisme, etc., que beneficia a
l’administració central i imperialista
recolzada pel lobby industrial i
que el govern de l’Índia s’ha oblidat
de les promeses d’autonomia que
els va fer i per tant lluiten per la
seva llibertat. Com sempre, en
aquest model de democràcia es
reprimeix la dissidència no
solament per la repressió estatal
a gran escala, sinó també
mitjançant l’ús de la violació com a
arma política para donar una lliçó
a una comunitat ètnica minoritària
i centenars de dones d’aquestes
zones s’han enfrontat a freqüents
atacs sexuals de l’exercit i forces
paramilitars.” <http://
www.nodo50.org/ceprid/
spip...
>

Movimientos de mujeres
en la India: género,
igualdad y desarrollo
(siglos xix y xx).

Universidad Carlos III de Madrid
& Val Cubero, Alejandra.
(2012). <http://
b
>

Anar a la versió en castellà